Národný projekt IT Akadémia skončil, výstupy sú naďalej k dispozícii

Vyučovanie je už aj u nás bádateľsky orientovaná kreatívna činnosť. V digitálnych technológiách sú stále zdatnejší nielen žiaci a študenti, ale aj ich učitelia. 

Aktivity národného projektu „IT Akadémia – vzdelávanie pre 21. storočie“ formálne síce 31. 8. 2022 skončili, no výstupy projektu, ako sú inovatívne metodiky, učebné materiály k novým predmetom a iné materiály sú  dostupné odbornej verejnosti aj po ukončení projektu. Dnešné rokovanie Riadiacej rady projektu zhodnotilo splnenie cieľov a udržateľnosť projektu.

Hlavný cieľ projektu - vytvorenie modelu vzdelávania a prípravy mladých ľudí pre aktuálne a perspektívne potreby vedomostnej spoločnosti a trhu práce so zameraním na informatiku a IKT – bol splnený.

Projekt priniesol do našich škôl bádateľsky orientované vyučovanie s podporou digitálnych technológií a ďalšie aktivity s veľkým záberom na zmeny v príprave absolventov SŠ a VŠ pre uplatnenie sa na trhu práce, predovšetkým v IT sektore. Projekt inicioval a rozbehol digitálnu transformáciu vzdelávania na našich ZŠ a SŠ,“ uviedla  Katarína Kalašová, generálna riaditeľka Sekcie predprimárneho a základného vzdelávania MŠVVaŠ, členka Riadiacej rady projektu..

Projekt predovšetkým priniesol:

- spolu 1 123 inovatívnych bádateľsky zameraných metodík pre vyučovanie informatiky, matematiky, biológie, chémie, fyziky, geografie na ZŠ (už od 1.stupňa) a SŠ, na SŠ aj pre vyučovanie predmetov zameraných na IKT,

- model „informatickej triedy“ v rámci ŠkVP, k tomu 8 nových predmetov pre triedy so zameraním na informatiku spolu s učebnými materiálmi - Riešenie problémov a programovanie, Programovanie mobilných zariadení, Počítačové systémy a siete, Informačná bezpečnosť, Databázy, Objektový prístup k riešeniu problémov, Tvorba a prezentácia dát, Programovanie webových stránok; 2 nové motivačné predmety spolu s učebnými materiálmi (učebnicami) - Internet veci, Informatika v prírodných vedách a matematike,

  • Na základe overovania modelu informatickej triedy na 23 gymnáziách bol vypracovaný a  predložený  MŠVVaŠ kompletný návrh nového študijného odboru Gymnázium so zameraním na informatiku,

- pre zvýšenie digitálnych zručnosti žiakov aj učiteľov boli vytvorené študijné materiály pre 8 modulov ECDL. Na získanie certifikátu ECDL sa prihlásilo spolu 7 681 žiakov SŠ, z nich 3 043 splnilo podmienky na získanie certifikátu,

- do aktivít na zvýšenie bádateľských schopností, informatického myslenia a digitálnych zručnosti bolo zapojených spolu 56 090 žiakov ZŠ a SŠ.

- časť škôl bola vybavená IT Science laboratóriami – 60 ZŠ, 30 SŠ, 5 VŠ,

- pre vzdelávanie učiteľov ZŠ a SŠ bolo vytvorených 29 nových akreditovaných programov:

  • do formálneho vzdelávania sa zapojilo 4 312 učiteľov,
  • rozširujúce štúdium informatiky na UPJŠ absolvovalo 18 frekventantov,
  • do vzdelávania na získanie certifikátu ECDL sa zapojilo 993 učiteľov, certifikát získalo 492,
  • do programu inovačného vzdelávania školských digitálnych koordinátorov v rozsahu 25 hodín sa v 3 behoch zapojilo spolu 1 280 učiteľov riaditeľov z 853 ZŠ a SŠ, z nich 780 program úspešne absolvovalo,
  • do všetkých foriem vzdelávania sa zapojilo spolu 14 345 frekventantov,

- na 5 VŠ bolo vybudované Kompetenčné centrum pre vzdelávanie a v rámci jeho aktivít bolo vytvorených 23 nových a inovatívnych 47 predmetov spolu so študijnými materiálmi v oblastiach zamerania – Dátová veda, Sieťové technológie, Internet vecí, Podnikovo-informačné systémy, Umelá inteligencia, IKT pre prax (program pre neinformatické študijné odbory),

„Vo väzbe na aktivity národného projektu bol na UPJŠ bol akreditovaný nový študijný odbor Analýza dát a umelá inteligencia, ktorý sa realizuje tretí rok,“ doplnil Gabriel Semanišin, odborný garant IT Akadémie a člen Riadiacej rady projektu.

- pre orientáciu mladých ľudí na štúdium IKT a STEM sa realizovalo spolu 656 motivačných a popularizačných aktivít – Veda v meste, IT čajovne, krúžky, súťaže a korešpondenčné semináre, denné a pobytové letné IT tábory, konferencie IT v praxi, workshopy,

- projekt po uzavretí škôl počas pandémie poskytol profesionálnu a masívnu podporu pre všetkých učiteľov a žiakov ZŠ a SŠ na Slovensku:

  • všetky inovatívne metodiky a nové predmety boli sprístupnené aj pre školy, ktoré neboli zapojené do projektu,
  • v  období od 18. 3. do 31. 3. 2021 bolo učiteľom ponúknutých 52 vzdelávacích aktivít a v rámci nich  1 160 online stretnutí (webinárov, konzultácií), na ktorých sa zúčastnilo 6 943 registrovaných frekventantov (jeden učiteľ sa mohol zapojiť do viacerých aktivít).

„Aktivity projektu sa v ostatných dvoch rokoch rozšírili o podporu digitálnej transformácie vzdelávania na ZŠ a SŠ. Od 1. 9. 2020 do 31. 8. 2022 sme vyškolili 780 školských digitálnych koordinátorov. Ich ďalšia podpora pokračuje  aj po 1. 9. 2022 prostredníctvom Klubu digitálnych koordinátorov,“ uviedol Dušan Šveda, gestor IT Akadémie a člen Riadiacej rady projektu.

V tomto smere projekt priniesol ďalšie výstupy:

- charakteristika školy digitálnej excelencie („digitálnej školy“)

  • 26 znakov v 3 oblastiach: Vízia digitálnej školy, Škola ako komunita aktérov, Škola ako vzdelávacie prostredie,

- vytvorenie Akčných plánov digitálnej transformácie danej školy na najbližšie 3 roky (súčasť výstupu zo vzdelávania digitálnych koordinátorov)

- implementáciu online nástroja SELFIE: https://ec.europa.eu/education/schools-go-digital na školách zapojených do digitálnej transformácie vzdelávania. Slúži na sebareflexiu škôl pri využívaní digitálnych technológií vo vyučovaní (štandard v rámci EÚ)

- návrh profesijného štandardu, kompetencií a úloh školského digitálneho koordinátor vo väzbena Zákon o pedagogických zamestnancoch

https://itakademia.sk/wp-content/uploads/2022/05/Kompetencie-a-u%CC%81lohy_Digita%CC%81lny-koordina%CC%81tor-s%CC%8Ckoly.pdf

- návrh Programu digitálnej transformácie vzdelávania na Slovensku a Akčného plánu na obdobie 20221 – 2024, ktorý bol jedným z východísk aj pre tvorbu Programu informatizácie školstva do r. 2030.

Do inovácie obsahu vzdelávania a mnohých popularizačných aktivít bolo zapojených 38 IT firiem z celého Slovenska. „Sme radi, že sa zmeny realizovali v spolupráci s IT firmami reprezentovanými ITAS-om a klastrom Košice IT Valley, a teda že inovácia formálneho i neformálneho vzdelávania prebiehala v súlade s požiadavkami praxe. Veríme, že to tak bude aj v budúcnosti,“ doplnil Mário Lelovský, viceprezident ITAS a člen Riadiacej rady projektu.

Výsledky a výstupy projektu sú spracované v štúdii – Analýza výstupov a dopadov národného projektu, ktorá bude po jej dnešnom prerokovaní na Riadiacej rada bude zverejnená na web stránke https://itakademia.sk/.

Zmeny vo vyučovaní s novými prístupmi boli monitorované prostredníctvom konceptuálnych úloh, resp. testov, pričom sa porovnávali vstupné, výstupné výsledky a výsledky po 6 mesiacoch po zrealizovaní inovatívnej výučby. Základnými nástrojmi na meranie úrovne boli „pre“ a „post“ testy, nástroje formatívneho hodnotenia a dotazníky.

Na ZŠ a SŠ boli zrealizované tri testy:

a)       test bádateľských schopností (TBS) – vstupný, výstupný a po 6 mesiacoch,

b)      test informatického myslenia (TIM) – vstupný, výstupný a po 6 mesiacoch,

c)       test digitálnych zručnosti (TDZ) – vstupný, výstupný a po 6 mesiacoch.

Do testovania sa zapojilo 40 657 žiakov, aspoň 2 testy absolvovalo 25 816 žiakov, z nich zlepšenie bolo evidované u 15 938 žiakov. V štúdii je uvedená podrobná kvantitatívna a kvalitatívna analýza výsledkov testov.

Projekt prepojil vzdelávanie od základnej školy (už od 1. stupňa) až po vysokú školu.  V tomto smere je na Slovenskú jedinečný. Prvýkrát vo vzdelávacích národných projektoch boli vysoké školy priamo partnerom hlavného prijímateľa NFP (CVTI SR), čo umožnilo efektívnu realizáciu aktivít projektu. Ukázalo sa, že systémové zmeny vo formálnom aj neformálnom vzdelávaní na Slovensku sa majú realizovať so zapojením a so zvýšením kompetencií VŠ, hlavne tých, ktoré realizujú kvalitný didaktický výskum a sú zapojené do medzinárodných kolaborácii.

„CVTI SR spolu s partnerskými VŠ prijalo na dnešnom zasadnutí Riadiacom zasadnutí projektu opatrenia na udržateľnosť projektu,“ uviedol Ján Kyselovič, generálny riaditeľ CVTI SR a hlavný manažér projektu. Výstupy projektu – inovatívne metodiky a ďalšie učebné materiály sú dostupné e cez webovú stránku https://itakademia.sk/. Zároveň sa pripravuje ich sprístupnenie cez vzdelávací portál VIKI - https://viki.iedu.sk/landing.  Aktivity pre školských digitálnych koordinátorov (Klub digitálnych koordinátorov) sa naďalej realizujú v prostredí MS Teams.

Vzdelávanie a testovanie ECDL je dostupné cez priamu ponuku Školských výpočtových stredísk, CVTI SR školám v ich okolí. Na partnerských vysokých školách sa bude pokračovať v inovácii študijných materiáloch a realizovať výučba nových a inovovaných predmetov v informatických študijných programoch.


Národný projekt IT Akadémia – vzdelávanie pre 21.storočie realizovalo Centrum vedecko-technických informácií SR (CVTI SR) v spolupráci s ďalšími partnerskými inštitúciami - Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Žilinská univerzita v Žiline, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Technická univerzita v Košiciach, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre. Podrobné informácie sú dostupné na webovej stránke https://itakademia.sk/.

Tento projekt sa realizoval vďaka podpore  z Európskeho sociálneho fondu v rámci Operačného programu Ľudské zdroje. Rozpočet projektu bol 19 137 065,53 €, NFP: 18 710 264,44 €, spoluúčasť VŠ - 5%: 426 801,09 €. Oprávnené výdavky sú vo výške 17 887 640, 10 €, čo predstavuje 93,47 % čerpania rozpočtu (zahrnuté sú tu aj platby za ostatné 4 mesiace, ktoré ešte nie sú schválené).


Národný projekt IT Akadémia skončil, výstupy sú naďalej k dispozícii

Posledný update stránky: 2022-10-05 13:17