Pandemická situácia zatvorila aj brány múzeí. Otvoriť však môžeme tie virtuálne, povedali si v levočskom múzeu špeciálneho školstva a bohatú ponuku svojich fondov nám ponúkajú v digitálnej knižnici.
Koronakríza vytvára priestor pre aktivity, ktoré doteraz čas a iné činnosti držali v úzadí. Najmä kultúrne inštitúcie majú množstvo, verejnosťou ešte nepoznaných pokladov.
Aj Múzeum špeciálneho školstva v Levoči, organizačná zložka Centra vedecko-technických informácií SR (CVTI SR), musí rešpektovať opatrenia súčasnej pandemickej situácie. „Povedali sme si, zvládli sme prvú vlnu, zvládneme aj tú druhú. Využili sme čas, ktorý dáva pandémia a zrýchlili proces digitalizácie nášho múzejného, špeciálno-pedagogického knižničného fondu,“ hovorí Štefánia Petreková, vedúca Múzea špeciálneho školstva v Levoči, CVTI SR.
Cieľom je nielen ochrana vzácnych, historických kníh, ale najmä ich sprístupnenie širokej verejnosti. Zároveň sa tak posilňuje poskytovanie online, digitálnych knižničných služieb múzea.
Záujemcovia môžu navštíviť vytvorenú digitálnu knižnicu priamo na webovej stránke múzea. Služba je bezplatná a využiť ju môže ktokoľvek. „Kľúčom k prehliadaniu zdigitalizovaných knižných titulov je registrácia prostredníctvom vlastnej e-mailovej adresy. Na tú je záujemcovi zaslaný vygenerovaný prihlasovací odkaz s platnosťou dvadsaťštyri hodín. Každý záujemca musí pred odoslaním e-mailovej adresy zaškrtnúť súhlas so spracovaním osobných údajov. V tomto prípade e-mailovej adresy,“ konkretizuje Petreková.
Vygenerovaný prihlasovací odkaz je „vstupenkou“ do Digitálnej knižnice. Jednotlivé tituly sú tu zoradené abecedne podľa priezviska autora. Z celkového počtu skoro štyritisíc knižných titulov múzea ich súčasná digitálna knižnica obsahuje 1 032. Pandémia navýšila virtuálnu zbierku o viac ako sedemsto titulov.
Ako Petreková spomenula, digitalizácia múzejného knižničného fondu je rozdelená do niekoľkých etáp: „V prvej digitalizujeme odbornú literatúru, beletriu či učebnice. Druhá etapa sprístupni periodiká, noviny, ale napríklad aj kalendáre. Tretiu fázu považujeme za najrozsiahlejšiu, a zároveň najnáročnejšiu. Digitalizovať sa budú listinné dokumentačné materiály. Pôjde o korešpondenciu, pozvánky, zápisky, štatistiky a podobné materiály týkajúce sa špeciálnych škôl, výchovno-vzdelávacieho systému v špeciálnych školách, vrátane osobností učiteľov a významných žiakov.“
Nemôžeme do múzea. Zalistujme si v jeho digitálnej knižnici