Reprezentatívne sociologické výskumy a prieskumy realizované v oblasti ľudských práv, multikultúrnej výchovy, používania internetu a virtuálnych ohrození, rizikového správania (šikanovanie a kyberšikanovanie, konzumácia legálnych a nelegálnych drog, extrémizmus a terorizmus ai.), žiackej participácie a dobrovoľníctva vyplývajú z uznesení vlády SR a z požiadaviek MŠVVaŠ SR. Ich cieľom je monitorovať aktuálnu situáciu a vývoj skúmanej problematiky. Na základe zistených skutočností MŠVVaŠ SR navrhuje opatrenia v uvedených témach vzdelávacej politiky.
Problematika vzdelávania a dodržiavania ľudských práv a práv dieťaťa v školskom a rodinnom prostredí sa sleduje od roku 2004 až po súčasnosť. Zameriava sa na výučbu ľudských práv v škole, záujem žiakov o túto tému, schopnosť využívať získané poznatky v reálnom živote ako aj dodržiavanie ľudských práv v škole a rodine. Súčasťou monitoringu je aj implementácia multikultúrnej výchovy do výchovno-vzdelávacieho procesu v školách SR.
Výber najzaujímavejších zistení zo začleňovania multikultúrnej výchovy do VVP (2024)
Ľudské práva v škole a v rodine (2023)
Multikultúrna výchova ako súčasť globálneho vzdelávania v ZŠ a SŠ (2023)
Vzdelávanie a dodržiavanie ĽP z pohľadu učiteľov (2022)
Vzdelávanie a rešpektovanie ĽP v názoroch rodičov žiakov ZŠ a SŠ (2021)
Monitoring o vzdelavani a dodrziavani LP za roky 2004-2019 (2020)
Mapovanie problematiky šikanovania a kyberšikanovania sa realizuje medzi žiakmi základných a stredných škôl a koordinátormi prevencie na školách. Zameriava sa na skúmanie vzťahov v rodine a v škole, výskyt šikanovania a kyberšikanovania a oblasť prevencie na školách. Výsledky sú porovnávané za roky 2005, 2009, 2014, 2016, 2020 a 2022.
Šikanovanie a kyberšikanovanie v ZŠ a SŠ (2023)
Prevencia a riešenie šikanovania a kyberšikanovania v ZŠ a SŠ z pohľadu koordinátorov prevencie (2020)
Výskumná úloha má kontinuálny charakter a jej cieľom je zachytiť a porovnať celkové vývojové trendy názorov, postojov a skúseností žiakov základných a stredných škôl týkajúcich sa konzumácie legálnych a nelegálnych drog. Údaje sú porovnávané za roky 2001, 2003, 2009, 2012, 2018 a 2023.
Názory a postoje žiakov ZŠ a SŠ ku konzumácii legálnych a nelegálnych drog (2024)
Vplyv legálnych a nelegálnych drog na život žiakov ZŠ a SŠ (2019)
Výskum je zameraný na zistenie prejavov extrémizmu, rasizmu, diskriminácie a terorizmu. Výsledky sú porovnávané v časovom rade rokov 2010, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022 a 2023.
Prejavy extrémizmu, xenofóbie, protirómskeho rasizmu a terorizmu u žiakov ZŠ a SŠ (2023)
Extrémizmus z pohľadu pedagógov v ZŠ a SŠ (2022)
Extrémizmus z pohľadu rodičov žiakov ZŠ a SŠ (2021)
Prezentované zistenia mapujú používanie internetu, sociálnych sietí, komunikačných platforiem, skúsenosti žiakov základných a stredných škôl s online rizikami a preventívne aktivity týkajúce sa danej problematiky na školách a v rodine. Výskumy sa realizovali v rokoch 2019, 2021 a 2023.
Používanie internetu a riziká s tým spojené u žiakov ZŠ a SŠ (2024)
Vybrané výsledky z výskumu-používanie internetu, online aktivity a riziká u žiakov ZŠ a SŠ (2022)
Mapovanie problematiky dobrovoľníctva sa realizovalo prostredníctvom výskumov a prieskumov v rokoch 2005, 2006, 2008 a 2019. Prieskum z roku 2019 bol zameraný na realizáciu výchovy a vzdelávania k dobrovoľníctvu v základných a stredných školách.
Vychova a vzdelavanie k dobrovolnictvu v ZŠ a SŠ (2019)
Výskum/prieskum zameraný na mapovanie počtu a štruktúry žiackych samosprávnych orgánov v základných a stredných školách a zisťovanie názorov žiakov na ich význam a činnosť. Porovnávané sú dáta za roky 2011, 2017, 2018 a 2021.
Žiacka samospráva v ZŠ a SŠ (2021)
Názory žiakov na žiacku samosprávu (2018)