Výskumy konzumácie legálnych a nelegálnych drog
Prieskumy v oblasti ľudských práv
Súčasťou Národného plánu výchovy k ľudským právam na roky 2005-2014 a Celoštátnej stratégie ochrany a podpory ľudských práv je aj realizácia prieskumov riadenia a výučby v oblasti ľudských práv z pohľadu riaditeľa, učiteľa aj žiaka základných a stredných škôl.
Vybrané výsledky prieskumov realizovaných v základných školách v oblasti ľuských práv
Celoslovenský monitoring ľudských práv
Cesta k emocionálnej zrelosti
Celoslovenský preventívny program „Cesta k emocionálnej zrelosti“ (ďalej len Cesta) sa realizuje od roku 1999, v školskom roku 2014/2015 je to už 16 rokov jeho realizácie. Jeho autorom je PhDr. Štefan Matula, PhD. Program s poverením Ministerstva školstva SR odborne garantuje Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP), realizáciu koordinujú zamestnanci Centier pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie a realizátormi sú odborne zaškolení učitelia na základných školách, 8-ročných gymnáziách, prípadne na stredných školách. Program je určený predovšetkým pre vekovú kategóriu 12 až 15 ročných žiakov. Program Cesta má univerzálny preventívny charakter, svojím zameraním pôsobí nielen vo vytváraní tlaku proti relatívne spoločensky tolerovanej prodrogovej sociálnej klíme, ale posilňuje vlastné osobnostné kapacity mladého človeka umožňujúce individualizovať svoju vlastnú životnú protidrogovú stratégiu. Koncepcia programu je postavená na metódach sociálno-psychologického tréningu, metóde zvyšovania sociálno-psychologickej kompetencie, aktívnom sociálnom učení, metóde etickej výchovy, modelovom učení a pod. a je obohatený aj o niektoré prvky z humanistickej psychológie.
Program je rozdelený na 10 tém, z ktorých každá téma určitým spôsobom modeluje niektorú z charakteristík emocionálne zrelého človeka: Odkiaľ idem a kam smerujem (Moja cesta), Závislosť od rodičov verzus osamostatňovanie (Z domu do sveta), Partnerské vzťahy (Smutno je človeku samotnému), Socializácia (Človek človeku človekom), Ja ako budúci rodič (Deti – budúcnosť národa), Riešenie konfliktov (Výhoda pre oboch), Konformita vs. zostať sám sebou (Neschádzať zo svojej cesty), Vydržať bolesť, strach a nežičlivosť osudu (Život nebýva vždy len prechádzka ružovým sadom), Sympatia a súcit (Všetci ľudia budú bratia), Radosť z dávania bez reciprocity (Zostáva nám len to, čo sme rozdali).
Vyhodnotenie preventívneho programu Cesta v školskom roku 2012/2013
Sociálno-patologické javy u mládeže
Kvalita vzťahov v školskom prostredí
Prevencia a eliminácia šikanovania
Prejavy extrémizmu - predagógovia 2016
Prevencia extrémizmu - pedagógovia 2016
Prejavy extrémizmu - žiaci 2017
Európska komisia: pracovný dokument európskej komisie o situácii mladeže v eu
Rodinné prostredie klientov reedukačných a diagnostických centier na slovensku
Názory riaditeľov základných a stredných škôl na predčasné ukončenie povinnej školskej dochádzky
Prejavy intolerancie a násilia u žiakov základných a stredných škôl na slovensku
Žiacka samospráva na stredných školách
Názory žiakov stredných škôl na činnosť žiackej školskej rady
Neospravedlnené vymeškané hodiny u žiakov stredných škôl v roku 2012
Problémy v správaní žiakov základných škôl v roku 2012
Porušovanie ľudských práv v školách a ich riešenie
Prevencia v podmienkach centier pedagogicko – psychologického poradenstva a prevencie v školskom roku 2011/2012.
Konzumácia legálnych a nelegálnych drog u žiakov základných škôl
Porušovanie ľudských práv žiakov základných a stredných škôl v rodinnom prostredí
Záškoláctvo u žiakov základných škôl v školskom roku 2010/2011 a vývojové trendy
Záškoláctvo u žiakov stredných škôl v školskom roku 2010/2011
Problémové správanie žiakov stredných škôl v školskom roku 2010/2011
Ekologické zmýšľanie mladých ľudí
Násilné televízne obsahy a potreba mediálnej výchovy
Vzťah žiakov k škole